Op onze school willen we kinderen een sociale en positieve levenshouding meegeven, zodat het mensen worden met respect voor en vertrouwen in zichzelf, de ander en de omgeving. Daarbij leggen wij accenten op de volgende drie vaardigheden: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerken.
Het meegeven van zelfstandigheid is terug te zien in het gebruik van planborden, weektaken, instructietafels, het vraagtekenblokje, het stoplicht, het werken met agenda’s etc. We willen dat kinderen ervaren dat ze dingen zelf kunnen (autonomie) en dat ze zich hier competent in voelen. Daarnaast leren we kinderen ook dat ze niet overal goed in hoeven te zijn en hierbij hulp kunnen vragen. Je eigen grenzen kennen is ook een vorm van zelfstandig zijn.
Verantwoordelijkheid meegeven gebeurt door kinderen het eigen werk na te laten kijken in de bovenbouw, ruimen kinderen zelf hun spullen weer op en hebben zij hun eigen taakje in de klas of op school. Wij geven kinderen de vrijheid om zelf keuzes te maken in instructieaanpak, keuzewerk en opdrachten wereldoriëntatie. Werken vanuit de kernwaarden lef en groei betekent proactief leren zijn en eigenaar worden van je eigen leerproces.
Samenwerken stimuleren we met coöperatieve werkvormen, werken in de kring en door het inzetten van bijvoorbeeld de methode Topondernemers. Ook wordt er gewerkt in groepjes met thema’s en projecten. Vieringen en andere feestelijke activiteiten worden waar mogelijk klasoverstijgend uitgevoerd, waarbij kinderen uit de groepen 1 t/m 8 samenwerken. Dit zorgt voor een prettig schoolklimaat, waardoor het gevoel van ‘samenleven en samen leren’ wordt versterkt.